I totally forgot that I've not blogged about this. It's really not a big deal really, but the problem is I have collected so many recipes that by the time I want to do something I have done, I would have forgotten which recipe I have used. So, before I forget again, let me just blog about this.

I made this a couple of weeks ago, I think. This yields quite a lot of buns, so it's good if you have guests coming over.

Bun Coklat
Resepi asal from: http://www.tiffinbiru.com/2008/01/bun-coklat-kak-liza.html


Bahan-Bahannya :-)
500 g tepung berprotein tinggi
30 g tepung susu
20 g serbuk koko
100 g gula halus
11 g dry instant yeast
1 camca teh bread softerner (optional)
1 biji telur, dikacau dengan garfu
1/2 camca teh garam
250 ml air
80 g mentega

100 g Milk coklat untuk hiasan (tiada dalam resipi asal) - I didn't use this, but I used the same recipe for chocolate ganache as I have used for chocolate cake instead:

For the chocolate ganache:

150gm cooking chocolate - I used Beryl's dark chocolate
1 sudu besar susu pekat
1/4 cawan air panas/susu cair - I used fresh milk
1 sudu besar butter


Cara membuatnya :-)
UNTUK DOH :-) Satukan semua bahan dalam mangkuk adunan, kecuali mentega, uli hingga menjadi doh. Tambah mentega dan uli hingga mentega sebati dan doh menjadi kenyal, licin dan anjal. Masa menguli kurang lebih 25 - 30 minit.

KAEDAH LAIN :-) Satukan semua bahan2 dalam bread maker, pilih setting for dough, tekan dan tunggu hingga siap.

UNTUK BUN COKLAT :-) Keluarkan doh, tumbuk untuk membuang udara, uli 5 minit dan bagi2kan doh pada saiz yang diingini, timbang untuk mendapatkan saiz yang sama besar. Bulat2kan dan susun atas loyang yang telah digris dengan mentega. Biar naik sekali ganda (kurang lebih 45 minit).
Bakar dalam oven pada suhu 200C selama 25 minit. Bila roti masak, keluarkan dari oven dan sapu permukaannya dengan mentega. Alih roti atas jaringan dan biarkan sejuk.

Untuk membuat choc ganache: masukkan coklat masakan yg dipotong kecil2, susu pekat dan air panas/susu cair kedalam periuk dan masaklah cara double boiler hingga cair. Padam kan api dan masukkan mentega. Kacau hingga mentega cair. Biarkan seketika sepatah ganache tidak terlalu cair.





Labels: edit post
0 Responses