Entah kenapa fikiran saya tidak fokus hari ini. Sebagai contoh (ini adalah kisah benar):

Cuba bayangkan:

A-------------------B---C----------D (Skala 1 ‘-‘ = 1 langkah)

A = cubicle saya

B = pantry

C = tandas

D = water dispenser (dalam BM apa ye? pengeluar air?? ahaks)

Saya bawa botol air dari cubicle saya hendak ke water dispenser. Dalam perjalanan tu, saya letak dulu botol air di pantry, sebab saya perlu ke tandas dulu. Selesai di tandas, saya terus pulang ke cubicle saya. Sampai di cubicle saya, baru saya teringat. Hajat sebenar-benar saya tadi adalah untuk mengambil air. Saya pun terus ke water dispenser. Sampai di water dispenser baru saya terfikir. Macam mana nak ambil air, botol kan di pantry? Saya pun pergi semula ke pantry, ambil botol air saya dan pergi ke water dispenser. Selepas itu baru lah saya pulang ke cubicle saya. Perjalanan yang pendek, dah panjang jadinya.

Ibaratnya macam nak makan Mee Bandung Muor di Johor. Dari KL nak ke Johor, tapi singgah Seremban dulu, lepas tu ke Melaka, pulang ke KL, pergi semula ke Johor tapi duit tertinggal pula di Seremban. Patah semula ke Seremban baru la pegi Johor dan dapat makan Mee Bandung. Nasib baik dari cubicle saya nak ke water dispenser takde tol macam dari KL nak ke Johor! Kalau tak, habis duit bayar tol aje, tak sempat nak makan Mee Bandung.

Kan saya dah kata saya tak boleh fokus?

 

P2090393Rombongan kenderaan2 Afiq. Bumper to bumper!

Mother’s Day this year was… hmm, different. It’s my 5th year being a mother and my 1st being ‘motherless’. We have never really celebrated it, and this year I silently hoped that the day would go faster. Afiq upon seeing some advertisements on TV about Mother’s Day said “Haaa Afiq tau, hari ni Mother Day kan Mama? Happy Mother Day Mama!” … Syahdu! Last week he brought back a Mother’s Day card that he had created at school. Must remember to take a picture of it soon.

Then my brother Amel sent me a text, wishing me Happy Mother’s Day which was surprising sebab dalam ramai2 my siblings, dia lah yang paling jarang nak wish any of us anything. :P Blame it on his extremely-extreme schedule, him being tuan inspektor. Mula2 terkejut… then rasa macam kelakar pulak he wished me, pastu tiba2 rasa sedihhhh sgt2. Maybe he wished me because Ummi’s not here to be wished any more. And Ngah’s far away in Moscow. Maybe lah, kan. Saya kan memang selalu over analyze mcm ni. Hehe.

Lepas tu pulak, last night:

Mariessa: Mama, Uncle Fik sekolah kat mana?

Mama: Uncle Fik sekolah kat Melaka.

Mariessa: Kakak pun nak sekolah kat ‘Menaka’ lah.

Mama: Boleh. Tapi sekarang ni Uncle Fik cuti. Uncle Fik balik kampung.

Mariessa: Uncle Fik balik kampung Atok ke?

Mama: Iye, balik kampung Atok.

Mariessa: Dulu kan Mama, kita balik kampung kan, Opah masuk dalam kubur, Mama!

Tersentakkkkk dengar statement dia. It’s amazing how sometimes our thoughts are aligned to each other kan? She must have ‘felt’ that I was missing Ummi so badly. This happens all the time among my siblings too.

mariessa & opah This picture was taken in June 2008. We brought Ummi to Kajang to seek better treatment after she had prolonged fever. 4 months, 2 hospitals, one major surgery and countless ‘pokes’ later, she was confirmed with Multiple Myeloma. A year after she was disgnosed, Ummi’s battle came to an end. And today, 216 days after she left, to me it still feels like yesterday.

Happy Mother’s Day Mi. Uda rindu sangat2 kat Ummi.